קריקטורה פוליטית קריקטורות

שרלי הבדו – מוחמד

קריקטורה מוחמד

שרלי הבדו הוא עיתון שבועי צרפתי סאטירי חדשותי. השבועון שנתפס כשמאלני נותן במה לדיווחים, קריקטורות, בדיחות ונושאים שנויים במחלוקת שעל סדר היום, ופרסומיו הם אנטי-גזעניים, ומתעסקים בימין הרדיקלי, האמונה הנוצרית והכנסייה הקתולית, האסלאם, היהדות, פוליטיקה מקומית ועולמית, תרבות ועוד.

השבועון שרלי הבדו יצא לאור לראשונה בחודש נובמבר שנת 1969, כממשיכו של השבועון הסאטירי "חרה-קירי הבדו", שהשלטונות מנעו את הפצתו לאחר שפגע בזכרו של הנשיא המנוח שארל דה גול. השבועון, בעריכתו של פרנסואה קאוונה, נסגר בדצמבר 1981 אך נפתח שוב בשנת 1992 בעריכתו של פיליפ ואל, ששימש בתפקיד זה עד 2009 אז היה לעורך שארב (שם העט של סטפן שארבונייה) עד למותו בפיגוע במשרדי המגזין בינואר 2015.

ב-7 בינואר 2015, במהלך פגישת עבודה שבועית של מערכת העיתון, שני מחבלים אסלאמיסטים רעולי פנים, חמושים ברובי סער AK-47 ורובי שוטגאן גם מטול RPG, התפרצו למשרדי המגזין שרלי הבדו ורצחו 10 עיתונאים בהם עורך העיתון, סטפן שארבונייה, הידוע בשם העט "שארב", והאמן ז'ורז' וולינסקי ושני שוטרים שאבטחו את משרדי העיתון, וכן פצעו עוד עשרה, מהם חמישה במצב אנוש. לאחר מכן נמלטו מהמקום תוך שהם פוגעים באנשים נוספים. הפיגוע בא על רקע קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד, שפרסם השבועון בעבר, ובהן קריקטורה שבה פעיל דאעש עורף את ראשו של מוחמד.‏ בהמשך התברר שהמחבלים נשלחו על ידי תא אל-קאעידה בתימן. בין קורבנות הפיגוע היו סטפן שארבונייה, עורך העיתון, האמן ז'ורז' וולינסקי, וקריקטוריסטים נוספים שעבדו בעיתון.

צוות שרלי הבדו שנותר בחיים המשיך בעבודתו לפרסום המגזין. ז'ראר ביאר מונה לעורכו של העיתון, במקום שארב. הגיליון הראשון שיצא אחרי המתקפה, ב-14 בינואר, הודפס באופן חריג בשלושה מיליון עותקים, שאזלו מיידית מן החנויות. הכנסות מכירת הגיליון יוקדשו להקמת קרן למען משפחות הנרצחים.‏ סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה שמערכת העיתון תדפיס 5 מיליון גיליונות נוספים.‏ שער הגיליון כלל קריקטורה של מוחמד דומע ומחזיק כרזת "אני שרלי" תחת הכותרת "הכל נסלח".‏